Harjoitteluviikko erityiskoulussa
Ensimmäinen
harjoitteluviikko:
Orientaatioviikon
jälkeen oli kaikilla hakusessa, että missä aloittaisimme harkkamme, sillä sairaaloissa
hoitajien lakot olivat edelleen päällä. Me aloitimme Miran kanssa mielenterveysharkan Lutheral Church for the Mentally Handicapped koulussa. Kyseiseen kouluun pääsy oli monien lupahakemusten
ja visiittien takana, mutta manantaina vihdoin pääsimme käymään ihan paikan
päällä ja sopimaan harjoittelun aloittamisesta rehtorin kanssa.
Kävelimme lähes joka päivä reilut kolme kilsaa kotoa koululle. Matkalla nähtiin slummilaitaman elämää;
lehmiä makoilemassa kaduilla, ruoanlaittoa avotulilla, paljon pikipikejä (mopoja) tienvarsilla odottavia kyytiläisiä, paljon pieniä koulupukuisia lapsia,
kulkukoiria ja vuohia. Aamuliikenne on hektinen jo 7 jälkeen, ja onkin täysi työ
pysyä hereillä ja puikkelehtia ihmisten keskellä ja varoa ettei jää jonkin ajoneuvon alle. Lisäksi ilmansaasteet ovat tehneet oman haasteensa ilmastoon sopeutumisessa.
Perillä meitä oli aina vastassa pihalla koululaisia, joista suurin osa tuli aina antamaan läpsyt ja
morottamaan. Päivät alkoivat aamunavauksella, jossa käytiin mm. mikä päivä on englanniksi
ja swahiliksi, sekä uskonnollisia aiheita mm. kenen juhlaa vietetään. Meidät pyydettiin ensimmäisenä päivänä kertomaan keitä olemme. Meidät toivotettiin aina tervetulleiksi minne menimmekin. Oli mieltä lämmittävää kun kuorossa kaikki oppilaat toivottivat tottuneesti ”welcome”.
Kiertelimme ensimmäisen päivän aikana kaikki 10 luokka-astetta ja tutustuimme paikkaan sekä sen asukkeihin.
Koulu on sisäoppilaitoksen tyyppinen, jossa oppilaat asuvat yötä päivää. Osa
opettajistakin asuu viereisissä rakennuksissa. Yöllä hoitajia on yksi poikien makuurakennuksille ja yksi tyttöjen.
Osa lapsista on jäänyt orvoiksi,
monilla on ollut huonot kotioltavat; joitakin on mm. sidottu ja jätetty alasti
huoneeseen ja käyty vain syöttämässä, sillä on hävetty ja vihattu kehitysvammaista lasta
niin paljon, että tätä on hyväksikäytetty väkivaltaisella tai seksuaalisella tavalla. Koulussa
oppilaita kohdeltiin kuitenkin tasavertaisesti sekä kohtaaminen oli jämäkkää mutta
rentoa. Oppilaita ei pakotettu mihinkään, mutta kannustettiin ja ohjattiin
tekemään ja kokeilemaan kaikkea tunnilla käsiteltäviä asioita.
Oppilaista
suurimmalla osalla on jonkin asteinen kehitysvamma; autismia, älyllistä
kehitysvammaa, downin syndroomaa, ja erilaisia käytösoireita. Monella oppilaalla on lisäksi epilepsia, mutta kaikkien perheillä ei ole varaa kustantaa heille lääkitystä.
Pääsimme seuraamaan nuorten autististen ”special class” tuntia, jossa aiheena oli fyysinen motoriikka.
Opettaja ja avustaja aktivoivat oppilaita mm heittämään ja ottamaan palloa kiinni. Oli
hienoa huomata kuinka eräs poika joka aluksi ”työnsi” lentopallomaisesti palloa
kiinniottamisen sijasta, mutta hetken sanallisten ohjausten ja kädestä pitäen
harjoittelun jälkeen ymmärsi ottaa palloa myös koppiin. Saimme myös kuulla, että uuden taidon opittua kunnolla, oppilaat eivät hevillä sitä taitoa unohda.
Kävimme myös ”isojen
poikien tunnilla”, jossa aiheena oli laskeminen. Opettaja käytti metodeina mm.
liitutaululle laskemista ja kirjoittamista, palikoiden laskemista,
kananmunakennoon muovimunien laskemista ja ääneen yhdessä laskemista. Oli ilo
nähdä kuinka kärsivällinen ja kannustava opettaja poikia kohtaan oli vaikka ei
aina mennytkään ihan oikein. Keskiviikkona he laskivat mm. 15:sta 20:een.
Päivän lopuksi
laitettiin musikkia saliin soimaan ja se vasta menoa oli. Siellä keikkuivat
niin komiasti pienten lanteet ja moovit oli ihan eri kuin mitä on nähnyt.
Huomasi kuinka paljon kehitysvammaiset nauttivat musiikista. Moni meni syvälle
omaan maailmaansa ja tanssi omaa tanssiaan.
Huomasi myös,
että vaikka moni kehitysvammainen lapsi pitääkin musiikista, toiset kokevat sen
ärsykkeiden ylikuormittumisena ja heidän käytösoireensa pahenevat tai he ahdistuvat
syvästi. Kehitysvammaisuutta ei samasta diagnoosista huolimatta voi pitää
samanlaisuutena, vaan jokainen heistäkin on uniikki yksilönsä.
Saimme tutustua
myös teknisen työn tunnille. Opettaja opetti teoriassa mitä tool boxiin kuuluu
ja mitä välineillä tehdään. Opettaja pyysi oppilaita toistamaan ääneen työkalujen
nimiä, ja oli kärsivällinen ja korjasi rennosti mutta osallistaen mikäli oli lausumisessa
korjattavaa. Oppilaita ei kuitenkaan pakotettu mihinkään esimerkiksi lausumaan
ääneen mikäli ei siihen kyennyt tai ei ollut ”sillä tuulella”.
Näimme myös agriculture-opetusta, jossa käytiin taas teoriassa läpi mitä on mm. rikkaruohot ja
hyötykasvit. Opimme että sukuma wiki on kaali, ja pawpaw papaija. Pääsimme
käymään oppilaiden puutarhassa, jossa he opettajan ohjaamana nyppivät
rikkaruohoja tomaatintaimista, ja kastelivat taimet. He myös siivosivat
kanalan, jossa asusteli 4 kanaa ja yksi kukko.
Oli mielenkiintoista nähdä,
kuinka kukin osallistui omalla tyylillään; jotkut istuivat sivussa ja seurasivat
vierestä, toiset kuuntelivat tarkasti opettajan ohjeistusta ja toiset osasivat
jo omatoimisesti tehdä ilman erillistä pyyntöä.
Viimeisenä päivänä
koulussa oli yleinen pyhäpäivä, jolloin lippu nostettiin salkoon. Oppilaat saivat
olla osallisena siihen, ja he olivat selkeästi ylpeitä osallisuudestaan;
rinta rottingilla askel-viereen komennukset sujuivat kulmat kurtussa
keskittyen.
Aamunavauksessa käsiteltiin perjantaina kiitollisuudenaiheita. Eräs
sanoi olevansa kiitollinen siitä, että viikonloppu alkaa. Toinen taas oli
kiitollinen siitä, että saa aamulla herätä uuteen päivään.
Opettajat kenen
kanssa olimme jutelleet enemmän viikon aikana, olivat äärimmäisen kiitollisia
siitä että olimme käyneet, mikä tuntui hassulta kun kuitenkin vain viikon ajan
olimme olleet ja meidän pitäisi olla kiitollisia että saimme luvan tulla. Mutta
kulttuuriin kuuluu, että aina kiitellään kaikesta ja toivotetaan
tervetulleeksi. Moni toivoikin, että tulisimme takaisin ja töihin kun
valmistumme.
Kaiken kaikkiaan opettavainen viikko takana. Päälimmäisenä tuntemuksena onni siitä, että paikan asukit eli
opiskelijat ovat nyt huolehtivaisessa ja välittävässä ympäristössä, jossa
heidän ei tarvitse pelätä tai heitä ei kohdella ihmisoikeuksien vastaisesti. Oli
myös hyvä nähdä, ettei lapsia kohdeltu kaltoin vaan päinvastoin rakastavasti
mutta koulumaailman mukaisesti rutiinein ja yhteisin säännöin.
Kommentit
Lähetä kommentti