LOMA OSA 1 - Nairobi

Jaa niin että lomalle lompsis!

Tässä välissä on siis hyvä muistella meidän lomaamme, joka oli siis tasan puolessa välissä vaihtojaksoa. Lomasta tulee kolmen postauksen sarja, jossa jokaisessa käydään eri kohde läpi.

Vaihtomme jaksottuu siis siten, että ensimmäinen viikko on orientaatioviikko, jonka jälkeen tehdään 5 viikkoa harjoittelua, jonka jälkeen on kokonainen viikon loma. Tämän jälkeen jatketaan vielä 5 viikkoa harjoittelua, ja taasen viimeinen viikko täällä Keniassa on lomaa, eli harkkatunnit pitäisi olla kasassa siihen mennessä. Ajattelimme myös siten, että jos sattuisi harjoittelun ajalle tulemaan esimerkiksi pidempi sairasloma, pystyisi tunteja tehdä vielä kasaan viimeisellä viikolla. Lomaviikon ajankohdasta käytiin keskustelua, sillä toinen vaihtoehto olisi ollut vetää kaikki harkkaviikot putkeen ja pitää lopussa kaksi viikkoa lomaa. Onneksi emme kuitenkaan päätyneet siihen ratkaisuun, sillä vieraassa kulttuurissa eläminen ja harjoittelun tekeminen on yllättävän kuluttavaa, ja loma on kyllä erittäin tervetullut seitsemännellä viikolla.

Viileää menoa

Noniin, turhat kalkatukset pois ja asiaan!
19.10 lauantaina lähti lentomme Kisumusta Nairobiin. Hauska sattumus muuten, Kisumun lentokentällä odotellessamme jauhoimme omia hieman törkeitä läppiämme, kun on niin tottunut siihen ajatukseen, ettei kukaan kuitenkaan ymmärrä kieltämme. Pian kuitenkin eräs mies tuli tervehtimään kuullessaan juttumme, ja hän osoittautui suomalaiseksi, joka oli työmatkalla Kisumussa. Noh, onneksi tämäkin kaveri omasi hyvän huumorintajun, aika meni nopeasti konetta odotellessa, kun oli näkemyksiä ja kokemuksia vaihdettavana toisen suomalaisen kanssa. (Sisäiset lennot ovat muuten täällä melko usein myöhässä, kannattaa varata hermoja ja eväitä odottelua varten!)

Nairobissa meitä odotti viileä tihkusade, joka yltyi kuitenkin rankkasateeksi. Hieman kauhulla tässä odottaa siirtymistä Kisumun lämmöstä Suomen kylmyyteen, kun jo Nairobiin siirryttäessä lämpötilaero järkytti. Nairobissa lämpötila oli siis noin +17-20 asteen paikkeilla. Onneksi reissulle tuli otettua villasukat mukaan. Nairobissa vietimme kaksi yötä, ja ensimmäisenä iltana lähdimme syömään Mama Rocks -nimiseen burgerimestaan, ehdottomasti suosittelemme tätä paikkaa jos vain Nairobiin on joskus asiaa! Loppuillan hengailimme kämpillä ja koitimme saada kylmettyneitä varpaita lämpenemään.

Giraffe Centre

Aamulla suuntasimme Nairobin Giraffe Centeriin! Paikka perustettiin alunperin siihen aikaan elintilan vähenemisestä kärsivien Rothchildinkirahvien turvapaikaksi, missä ne lisääntyivät, jonka jälkeen niitä palautettiin takaisin luontoon. Nykyisin keskus toimii mm. koululaisten oppimiskeskuksena kirahveista ja luonnosta, sekä tietenkin turistien vierailukohteena.

Vierailu paikassa arvelutti hieman aluksi, koska kirahvit eivät ole luontaisessa elinympäristössään. Eläimet olivat kuitenkin hyvinvoivia, ja niillä oli hyvin paljon runsaammin tilaa, kuin esimerkiksi eläintarhoissa. Kirahveille sai antaa niille varta vasten suunnattuja herkkuja, joita jokainen keskukseen tulija sai yhden pienen pussin. Kirahvit saivat siis tulla ihan turistien viereen herkuttelemaan, tai halutessaan pysyä hyvin kaukana poissa ihmisten katseilta.

Suomessa ei tule näitä upeita eläimiä samalla mittakaavalla vastaan, mutta nyt kannan muistoa niistä koruina korvissani... <3

Kaikenmoista nähtävää

Lounaalle suuntasimme etiopialaiseen habesha -ravintolaan. Ateria oli aikamoinen elämys, sillä harva meistä oli koskaan nähnytkään sen tyylistä ruokaa.

Iltapäivän aktiviteettina toimi Nairobin kansallismuseo. Kätevää isossa porukassa matkustamisessa on, että jos osa toivoo jotain muuta tekemistä, voi porukka jakaantua eri paikkoihin. Osa lähti tutkiskelemaan kävellen kaupunkia, ja loput meistä suuntasi museoon.
Museon yhteydessä oli kaunis puisto-alue, hassua ajatella että ollaan kuitenkin aivan Nairobin keskustassa!

Minun tassu ja Simpanssin tassu!

Nairobin kansallismuseo on melko suuri, ja jokaiselle riitti mielenkiintoista nähtävää. Oma lempparini oli Kenian eläimiin liittyvä näyttely, sekä Itä-Afrikan linnut. Museon yhteydessä oli myös Snake Park, josta ei kuitenkaan jäänyt niin hyvä mieli. Emme tietysti ihmeempiä odottaneetkaan, kun tiedossa oli ahtaisiin ja epäluonnollisiin oloihin vangittuja eläimiä. Parkissa oli käärmeiden lisäksi kaloja, kilpikonnia, kameleontteja, krokotiileja yms.

Tämmönen kaveri oli muuten meidän uima-altaassakin yks päivä uiskentelemassa !

Illalla kävimme vielä drinksuilla kivan hotellin rooftopilla.

Myöhemmin vietimme aikaa taas kämpillä, sillä pimeän tullen Nairobissa riskit ryöstetyksi tulemiseen tms kasvavat. Mutta meillä oli tietenkin törkeän hauskaa keskenämme (meillä on muuten ihan paras porukka täällä mitä toivoa saattaa), ja tilasimme pitsaa kotiinkuljetuksena.

Meidän perhe. Ja Salla kameran takana!

Nairobi yllätti positiivisesti, ja kaupunginosat jotka näimme, olivat hyvin siistejä ja rauhallisia. Tähän saattoi vaikuttaa se, että molemmat päivät, jotka siellä vietimme, olivat pyhäpäiviä. Itselläni ainakin oli Nairobista melko pelokkaat ennakkoluulot, sillä kaupungin turvallisuustilanne ei ole yhtä vahva kuin kotikaupungissamme Kisumussa.

Seuraavassa postauksessa vuorossa kuumankostea Mombasa!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jäätävimmät hetket Keniassa ja asiaa peloista