LOMA OSA 3 - Diani Beach

Perillä loppusijoituksessa

Lomapostausten viimeinen osa ja viimeinen matkakohde, nimittäin Diani Beach. Diani Beach sijaitsee siis myös Mombasassa, mutta matkustimme sinne Mombasan kaupungista noin 2 tuntia. Kahden matatumatkan ja yhden lauttamatkan jälkeen pääsimme kohteeseen!

Perillä meitä odotti kerrassaan mahtava hostelli, ja oli ihan ajatus että täällä saa nyt rentoutua seuraavat neljä päivää. Heti perille saapuessa tuli fiilis, että nyt tultiin tosi kivaan paikkaan ja yleinen tunnelma oli miellyttävä ja rento. Lisää plussaa, ympäristössä hengaili myös paikan omistajan koiranpentu, joka vaihteluksi oli puhdas ja hyvässä kunnossa, ja sitä uskalsi paijata niin paljon kuin sielu sieti. Majoitus oli myös elämys sinänsä, suuren puun ympärille rakennettu ns puumaja, olkikatto ja seinätkin taisi olla bambua. Yöllä täytyi käyttää korvatulppia, sillä puuta jauhavat termiitit saivat leuoillaan melko kovan äänen aikaiseksi. Tässä paikassa oli myös baari ja kahden kokin ravintola, josta sai kaiken tarpeellisen. Hauska lisä tähän oli se, että kaikki tilaukset tarvitsi maksaa vasta uloskirjautuessa. Tuli ihan sellainen All Inclusive -fiilis, kun ei tarvinnut koko aikaa olla seteli kädessä hillumassa, ja lähtöpäivänä huvien maksu kirpaisi vain kerran J

Meidän puumaja! Joskus tuli apinoita tai sadevesiryöpsähdyksiä sisään, sekä termiittipölyä päälle, mutta mitäs pienistä.

Dianin ranta oli upea. En ole koskaan ennen nähnyt sellaista hiekkaa, aivan valkoista ja niin hienojakoista, että sitä löytyy vieläkin vaatteiden taskuista. Vesi oli superlämmintä ja uimassa viihtyi pitkiä toveja.

Shimba Hills

Päivät menivät rentoutuessa, syödessä ja rannalla hölliessä. Aktiviteettejakin kuitenkin oli, yhtenä iltana lähdimme katsomaan aurinkolaskua Shimba Hilssin kallioille. Näkymä oli kohteessa upea, mutta mieleenpainuvammaksi muistoksi tästä retkestä jäi automatka takaisin, kun kuuntelimme musiikkia ja lauloimme mukana.

Snorklaus

Toisekseen yksi lempparijutuista koko lomalla ja itseasiassa ehkä koko reissussa oli meidän snorklausretkemme. Alku meinasi vähän tihkaista afrikkalaiseen tyyliin, kun saavuimme rannalle ja vene kaartoi nenämme edestä kohti horisonttia, kuskin tuumatessa että tulee hakemaan meidätkin ihan justiinsa. Kuitenkin puolentoista tunnin odottelun jälkeen pääsimme pienen jahtiveneen katolle, musiikki soi ja elämä oli täydellistä just siinä. Teimme pienen ajelun merellä, kun edelliseltä kierrokselta vietiin yksi asiakas vähän kauemmas hotellille.

Snorklauspaikka oli upea, kun ”keskellä merta” yhtäkkiä tuli ihan matalaa, ja pohjaan näki kirkkaan veden läpi selkeästi. Veneen pohjassa oli lasinen ikkuna, josta näkyi valtava parvi erivärisiä hienoja kaloja. Tuli kyllä maailman turistein olo, kun yksi retken järjestäjistä hyppäsi veteen houkuttelemaan kaloja näkyville. Lisäksi hän etsi vedestä mm. meritähtiä ja merihämähäkkejä, joita hän nosti hetkeksi nähtävillemme. Eettisyyden kannalta kyseenalaista, olisi mukava nähdä erilaisia luonnon ihmeitä ja eläimiä ilman että niitä häiritään, mutta näin taas tällä kertaa.

Puimme snorklausvarusteet yllemme ja pulahdimme veteen. Näky oli maailman ihmeellisin, kun uimme porukalla ihaillen meren ilmestyksiä. Näimme meritähtiä, pallokaloja ja kaikkia erilaisia ihmeellisiä kaloja, mitä on nähnyt aikaisemmin vain luontodokkareissa. Jännittävin hetki oli, kun pysähdyin taas hetkeksi tarkkailemaan koralleja ja kaloja, ja huomasin valtavan siipisimpun tarkkailevan minua (ok kalan silmistä on aika hankala sanoa mitä se tarkkailee), siitä otin kyllä pikaisesti muutaman uintivedon tuonnemmaksi.

Jätimme koralliriutat taaksemme, ja uimme vielä hieman kauemmaksi rannasta nähden. Toisin kun olettaa saattaisi, vesi madaltui koko ajan. Pian olimme hiekkasärkän päällä, missä vettä oli vain nilkkoihin asti. Näkymä oli aivan absurdi, kun seisot jalat pohjassa keskellä merta, auringonlasku on värjännyt taivaan vaaleanpunaiseksi eikä juuri mikään voisi olla hienompaa. Matkalla takaisin rantaan istuimme taas veneen katolla ja yksi miehistä lauloi kaunista laulua, ihaillessamme auringonlaskua. Samana iltana muut lähtivät rannalle samojen ihmisten kanssa, jotka veivät meitä veneellä, ja paistoivat nuotiolla suoraan merestä ongittua kalaa. Itse jäin tuoksi illaksi hostellin altaalle huilimaan.

Ikimuistoinen loma

Toiseksi viimeisenä päivänä heräsimme viiden aikaan aamulla, ja lähdimme rannalle katsomaan auringonnousua, osa kävi aamu-uinnillakin. Näkyä ja tunnelmaa on arvatenkin vaikea tähän selittää. Sairaan kaunista.

Valtavan turbulenssinen matka Nairobista Kisumuun. Taas heikkoa hirvitti ja hirveä heikotti.

Loma oli täydellinen, ja Kisumuun palasimme taas vähän enemmän maailmaa nähneenä. Haavereilta ja sairastumisilta selvittiin myös suurilta osin, itse sain jonkin sortin hämähäkin pureman tai meduusan pistoksen käteeni, joka kuitenkin parani itsestään. Loma oli selkeä puolivälietappi, ja nyt olisi vielä saman verran harkkaa jäljellä.

Siinä oli meidän loma tiivistelmänä. Vielä on vapaa-ajan hömpötyksistä tulossa kertomuksia, mutta koitetaan noita harkka-asioitakin pohtia jossain välissä... :)

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jäätävimmät hetket Keniassa ja asiaa peloista